Lisa in Luik

Emigreren naar België

Rot op naar je eigen land! 17 januari 2009

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 6:10 pm
Tags: , , ,

Ik heb mijn eerste ‘Als je het hier in België niet bevalt, dan rot je maar op naar je eigen land’-reactie binnen! Bij toeval, toen ik net mijn blogstatistieken eens bekeek, zag ik dat er mensen op LisainLuik terecht waren gekomen via DEZE SITE. Ik word genoemd (in een artikel met de kop ‘En Wallonie, on parle aussi le néerlandais’) als assertieve Nederlandse, die niet blij is met de vieze straten in Luik en die vindt dat mensen hun hondendrollen moeten oprapen.

Een reactie onder dit artikel van ene André: “Quant à cette Lisa, si elle est agacée lorsqu’elle se promène, qu’elle reste dans son pays natal!”

Kijk, als mensen zó gaan reageren, tel je echt mee ; )
(sowieso zijn de reacties zeer heftig, valt mij op. De hele taalstrijd is een ‘hot topic’)

Update: ik heb natuurlijk even geantwoord op de heer André.

 

16 Responses to “Rot op naar je eigen land!”

  1. Kijkluis Says:

    Interessant artikel en zomaar een link naar je blog. Knap werk 🙂

    Ik zou me voor de rest niet te veel verkijken op de reacties die verschijnen op artikels in Knack en le Vif. En ook veel reacties op het forum van le Soir zijn van bedenkelijke kwaliteit.
    Gelukkig gaat het maar om een handvol “onnozelaars” en vaak zitten er ook nog Vlamingen bij die in het Frans nog wat provoceren.

    De enige bedoeling van die reacties is om zoveel mogelijk “clicks” te verzamelen om meer te kunnen vragen voor de reclamebanners.

    Gelukkig heeft een krant als De Morgen besloten dat het geld niet het allerbelangrijkste is want zij hebben de mogelijk om te reageren erg beperkt. Ze hebben zo wellicht minder reclame-inkomsten maar hun site wordt minder ontsierd door haatreacties van gefrustreerden.

    En een beetje Nederlandse/Hollandse asserviteit kunnen ze best wel gebruiken in Wallonië 🙂
    Zowel Vlamingen als Walen hebben de gewoonte om lang de kat uit de boom te kijken voor ze openlijk kritiek durven geven.
    Sommigen beweren dat dat in de genen van de Belgen zit: door de vele eeuwen van Spaanse/Oostenrijkse/Franse/Nederlandse bezetting is met open vizier stijden iets wat Belgen vaak nog altijd niet aandurven.

  2. Karen Coster Says:

    I am VERY PROUD of my activist expat daughter. Unfortunately I am not able to read any comments in French. Our bilingual family operates in Dutch and English. Lisa now works in a TRI – lingual setting. How many Luik residents can say that?

  3. Michaël Says:

    Neeeeen!!!!!
    Lisa blijf bij ons!!!!!!

    We hebben jou nog nodig om aan die Luikenaars Nederlands te leren!!!!

    Gr

  4. Natuurlijk altijd welkom in je eigen land! Maar ik vind het een prestatie hoor dat je zo de gemoederen weet bezig te houden! Vas-y! Dis la vérité!

  5. lisainluik Says:

    Dank jullie wel! Ik blijf gewoon in Luik en doe m’n ding. Maar sssssssttt, laat de fanatieke Walloniër ’t niet horen…

  6. helen Says:

    beste Lisa,
    ik lees je site regelmatig en moet vaak lachen om je opmerkingen. maar nu moest ik toch echt eens reageren op dit berichtje. als al die walen die comentaar geven op ons nederlandstaligen eens verder keken dan hun neus lang is zouden ze zien dat bijna de hele economie van wallonië draait op toerisme en dat 80% van die toeristen nederlandstalig zijn. zij verdienen dus hun brood via ons. en als je dan als nederlandstalige probeerd ook hun stad wat leefbaarder te maken zien ze je als indringer omdat ze het zelf niet durven toe te geven dat ze er een puinhoop van maken.
    ik woon zelf niet in Luik maar bij Durbuy in de buurt maar kom er regelmatig en zie een groot verschil met deze 2 plaatsen. hier zijn de meeste walen toch wat vriendelijker dan in Luik. ik hoop dat je je hier niet door uit het veld laat slaan. ik zou zeggen kop op en maak ook van Luik een stad waar iedereen graag komt frans- en nederlandstalig.
    groetjes van een nederlandse uit Vieuxville.

  7. Lekker ontnuchterend inderdaad… Tja, ik frons ook weleens als ik naar mijn eigen huis kijk, schotelantenne op het dak om de Nederlandse zenders te ontvangen, en besef dan weer wat het betekent om in een ander taalgebied te wonen. Ik mag graag uit verbazing ongenoegens over mijn nieuwe woonland op mijn blog plaatsen, en ik ga er maar vanuit dat lezers zich realiseren dat het – en eigenlijk ril ik van de term – opbouwende kritiek is. Anyway: ik organiseer weer een nieuwe Nederwalenmiddag, op zondagmiddag 15 februari, gewoon hier op Chateau Borchamps. Wees welkom!

  8. treiner Says:

    proficiat
    jij bent al meer ingeburgerd dan ik
    bij mij denken ze het enkel nog maar

  9. Luc Says:

    Ik weet het niet……………………..
    stel je nu voor dat een Roemeen of een Pool of een Marokaan net een jaar woont in Amsterdam…………hij maakt een site waarin hij, licht cynisch, wekelijks melding maakt over die Amsterdammers…………….allemaal andere landgenoten van hem die allemaal ook net een paar jaartjes in Amsterdam wonen, vinden dat allemaal erg leuk, ze prijzen hem en jouwen een beetje mee…………tenslotte is alles volgens hen in het land waar ze vandaan komen veeeeeel beter………………hij zet nog wat foto’s op zijn site van laat eens zeggen ……” al die domme juppen-moeders die door de stad racen met bakfietsjes vol kinderen die half uit de bakjes hangen ” ……….toevallig moet hij naar de wethouder volgende week…………….zal hij het wel eens even bespreken en regelen…………Dan wordt er toch ook gezegd ” als het je niet bevalt ga je maar terug naar waar je vandaan komt ” ?!?!…………………….
    overigens…………………………….in Holland zijn veel meer hondenuitwerpselen op straat dan hier …………….je glijdt door de pc hoofdt of finexlocaties heen !!!
    hmmmmm……………..wellicht moeten we nog wat langer in België wonen, om te begrijpen en zelf te kunnen ervaren dat bescheidenheid hier een deugd is, ……dat je niet overal een (Hollandsche) mening over hoeft klaar te hebben ?!?! (-:

    p.s. kijk eens goed rond op de place Cathédrale op zaterdagmiddag……………overal lachende, kwebbelende, kussende, van terrassen genietende Walen…………veelal ouderen……………….kijk nou eens rond op diezelfde middag in de concertgebouwbuurt in Amsterdam………….al die zure benepen ontevreden bekkies……………vaak alleen maar stress-juppen, ouderen gaan meestal niet eens meer uit.
    Geloof deze Amsterdammer, hij heeft al vele jaren in Dublin, New York, Miami, Londen en nu 12 jaar in Luik gewoond :
    “LUIK LEEFT MEER DAN WELKE STAD DAN OOK ” !!!!!

  10. lisainluik Says:

    @ Luc. Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Maar: het enige wat ik doe, is proberen het straatbeeld in mijn toekomstige buurt te veranderen. Qua ‘propreté’. DAT IS ALLES!!!!!!!!!!! Ik begrijp niet dat mensen zich daar zo druk om maken. Wees blij dat iemand zich ervoor inzet.
    Die bescheidenheid van de Belg…. Klinkt leuk hoor, maar is het bescheidenheid, is het het ‘on s’en fou-tisme’ of lafheid? Kan nog een leuke discussie opleveren.
    Ik ben getrouwd met een Waal. Heb Waalse schoonfamilie. Mijn kinderen zijn half-Belg. Ik woon nu in Luik en heb iets te zeggen.

    Verder: natuurlijk is Luik een leuke stad. Ik ben blij dat je er zo van geniet.

  11. luc Says:

    hmmmm zou het kunnen dat de stedelingen een “het kan me niet schelen” mentaliteit ontwikkelden en de provinciaaltjes de oorspronkelijke door de eeuwen ontstane lafheid hebben verandert in een bescheidenheid deugt ?

    neem een blocnoot en ga op een willekeurige avond turfen:
    de hollandsche “deskundigen”met uitgebreide meningen over tientallen onderwerpen buiten hun land en de Belgische opinieprogramma’s

    lisa, als je dit nog op tijd leest wil ik dat je vanmiddag nog even snel naar continous city gaat in de manege (outremeuse)
    een amerikaans stuk(festival de liege)over de manier van communiceren welke wij ons thans aanmeten door weblogs en webcams, beangstigend en leerzaam.

    overigens zijn de meeste dtukken van het festival fantastisch |
    holland festival eat your hart out !!!
    fijne dag vandaag

  12. Kijkluis Says:

    In de Zevende Dag (VRT 11 uur – 13 uur op zondag) zei de presentatrice Indra Dewitte dat ze 1 jaar in Luik gewoond had en aan haar toon te horen had ze het er duidelijk naar haar zin gehad.
    Ook Helmut Lotti was erg opgetogen over zijn optredens in Luik.

  13. Daive Says:

    baaaah faut pas les écouter, ils savent pas lire le néerlandais, je suis de Liège et j’aime beaucoup votre blog, ça m’entraine aussi ! Bonne continuation !

  14. jeroen Says:

    Moet je eens de reakties lezen (onderaan het artikel) op die “scouts-affaire” in Rendeux :
    http://www.actu24.be/article/belgique/les_flamands_ne_voulaient_pas_du_drapeau_belge/240562.aspx
    Daar worden de Vlamingen op een hoopje gegooid met Neo-nazis, militaristen, worden ze doodgewenst,….
    Idioten heb je overal, jammer genoeg kunnen die zich ook al een PC met internet permitteren (dank zij Vlaams geld waarschijnlijk, haha).

    Het grote nadeel van de “democratisering” van media (lees : dat iedereen zomaar kan schrijven wat hij wil) is dat je niet ziet wie wat schrijft. Het staat zwart op wit, en dus voel je je geviseerd of geprovoceerd. Om die reden ga ik zelf nooit in op provocerende commentaren, dan geef je ze immers waar ze op hopen (aandacht).

  15. lisainluik Says:

    Nog bedankt voor jullie reacties 🙂

  16. You made some respectable factors there. I looked on the web for the problem and located most people will go together with with your website.


Plaats een reactie