Lisa in Luik

Emigreren naar België

Beste burgemeester Demeyer… 30 augustus 2008

Mijn laatste paar berichten zijn nogal ‘op de klaagtoer’. En ik ga nog even door, vrees ik. Vandaag was Benjamin met zijn neef (een elektricien) aan het werk in onze toekomstige loft. Mara, Evy en ik gingen ’s middags even kijken hoe het ervoor stond. Om bij de loft te komen, lopen we door de straten Féronstrée en Hors Chateau, steken Place St. Leonard over en komen dan in Rue Vivegnis. Vanaf Place St. Leonard begin ik chagrijnig te worden, omdat het zo’n vieze boel is. In Féronstrée en Hors Chateau zie je de hele dag schoonmaakmannetjes aan ’t werk, maar dat stopt zodra je bij Place St. Leonard komt. Dat is de schoonmaakgrens lijkt het. Er zijn daar geen winkels, er komen daar geen toeristen, dus de noodzaak wordt er waarschijnlijk niet van ingezien…?

Mijn vondsten op zo’n 100 meter, zatermiddag rond half 4 (foto’s gemaakt met m’n mobieltje, waarom ze zo blauw zijn, weet ik niet):

Een dag geen vers gedraaide bolus op de smalle stoep, is een dag niet geleefd.

Waarom zou je je vuilnis binnen bewaren? ’t Staat zo in de weg, hè.

Meest bijzondere vondst vandaag: een vissenkop in een stuk aluminiumfolie. Verderop in de straat stond nog een tupperware-bakje met doperwten en worteltjes. Zo heb je toch al bijna een hele maaltijd.

Waar kinderen op blote voeten rondhobbelen, zitten altijd ‘hangfiguren’ die de boel vervuilen.

’t Is een kinderrijke en levendige buurt, met een mooi plein en een speeltuin. Maar de geur van hondenpoep en de rotzooi maakt ’t er niet gezelliger door.

Ik baal ervan. De loft wordt mooi, maar ik twijfel zó over de buurt. Ik voel me er niet thuis. Dit is geen plek om je kinderen buiten te laten spelen Het is niet alleen de schuld van de stad Luik, dat begrijp ik wel. Er wonen gewoon een heleboel asociale en onopgevoede mensen die de straat als vuilnisbak zien. Maar ik zou hopen dat de stad Luik íets van actie zou ondernemen. Op deze manier weet ik echt niet of ik hier wil wonen.
Terwijl ik een foto stond te maken van een hondendrol, keken twee mensen toe. ‘Ga je die naar de burgemeester opsturen?’ vroegen ze. ‘Eh, ja, zoiets,’ antwoordde ik. Het waren twee buurtbewoners die het erover eens waren dat de buurt té vies is en is dat er niemand is die daar iets aan doet. Zij hadden er ook al aan gedacht om de burgemeester te schrijven. ‘Vooral doen!’ zei ik. ‘Hoe meer mensen van zich laten horen, hoe beter het is.’

Beste burgemeester Demeyer, wilt u ervoor zorgen dat onze kinderen buiten kunnen spelen? Dat de mensen van de buurt zonder ergernis over straat kunnen? Alstublieft?

ps: Is er iemand die dit zou kunnen/willen vertalen in het Frans?

pps: Dit heeft niks met het vies-zijn-verhaal te maken, maar waar wij gaan wonen, is de buurt waar toen die twee meisjes ’s nachts waren verdwenen en later dood werden teruggevonden. Dit gebeurde kort nadat we met ons loft-project waren begonnen. De veroordeelde moordenaar Abdallah Ait Oud was laatst nog even in de buurt. De tocht per toeringcar was niet goed voorbereid door de politie.

 

17 Responses to “Beste burgemeester Demeyer…”

  1. Tranen in m’n ogen……

    Zag nog een leuk villaatje te koop in Cointe. Moet ik even informeren?

  2. lisainluik Says:

    Ha Emily,
    Ja, ik zou ’t wel willen, maar we zijn nu al zo lang bezig met dit project (en stom genoeg had ik de buurt nooit echt goed bekeken. Ook werd mij verteld dat deze buurt ‘in opkomst’ was en snel zou verbeteren, maar ik weet niet precies wat men verstaat onder ‘snel’…)
    Maar lief van je!

  3. anouk Says:

    tja…de ene kant van place leonard is de place to be en de andere kant ‘schijnt het te worden’, alleen kan zo iets heel lang duren in Luik. Daar kan je inderdaad de leukere pandjes kopen en voor jou te hopen dat veel jonge, welbeschaafde gezinnen dit doen.

    Zelf heb ik 6 jaar op de Da Costakade in oudwest gewoond, ook zo’n wijk in opkomst. Nadat ik hoogzwanger van de 2de, de 1ste duwend in de kinderwagen voor mijn huis door jochies van 12 werd uitgescholden voor ‘hoer’ en of ik hun privedelen wilde zien, was voor mij de maat vol. Doe mij maar gewoon beschaafde, sociale buren.

    In ieder geval, als iedereen klaagt, maar niemand onderneemt actie, gebeurt er nooit iets. Dus, laat je niet klein krijgen!

  4. Beste Lisa, ik wens je oprecht veel succes met de verhuis en hoop van harte dat de buurt wat opfleurt. Ik kan je zeggen, ik kom zowat overal in Belgie en sta er soms van versteld hoe vlug een buurt kan veranderen als er een beetje goede wil is van de verantwoordelijken. Luik is een boeiende stad die dit echt wel verdient! En mondige mensen zoals jij kunnen de aanzet geven…

  5. lisainluik Says:

    Beste Anouk en Koen, dankjulliewel voor jullie reacties. Dat doet me goed!

    Anouk, ik weet dat er bij ons in de straat een project gaande is en dat daar zo’n 25 jonge gezinnen zullen komen te wonen. Dat lijkt al een stap in de goede richting. En ja, ik heb ook graag ‘beschaafde, sociale’ buren. Dan woon ik desnoods wat kleiner, maar je goed voelen in je buurt is erg belangrijk.

    Koen, ik hoop dat wat jij zegt ook zal gebeuren in mijn toekomstige buurt: een snelle verandering! Ik ben misschien wel mondig in het Nederlands, maar in het Frans is dat voor mij een stuk lastiger en dan is het moeilijk om bijvoorbeeld instanties aan te schrijven e.d. Goed, laat ik positief blijven en me focussen op ons prachtig mooie huis. En hopen dat er snel iets gaat veranderen.

  6. Hilda Says:

    Jullie zijn de trensetters, zo moet je het zien! En als er straks 25 nieuwe gezinnen bijkomen dan zal er toch heus wat veranderen. Maar al die meuk op straat, daar word je niet blij van…….zouden die Luikse agenten daar ook maar eens fijne boetes van 100 euro of meer voor uitschrijven 😉 Succes met de strijd!
    x

  7. Vincent Says:

    Beste Lisa, ik hoop voor jou en je gezin dat de burgemeester van Liège je blog onder ogen zal krijgen en dat de ‘schoonmaakmannetjes’ Place Saint Leonard zullen oversteken…… Wat ik op je foto’s zie, is geen prettige leefomgeving. Succes gewenst, vriendelijke groeten, Vincent

  8. Michaël Says:

    Lisa, je te comprends parfaitement. Je suis aussi en train m’établir durablement à Liège, mais j’ai des doutes concernant la capacité réelle de cette ville à améliorer le cadre de vie de ses habitants… Si tu veux, n’hésites pas à m’envoyer ton texte, je le traduirai. Ciao-Michaël

  9. lisainluik Says:

    Hallo Vincent en Michaël, leuk dat jullie reageren. En Michaël, als je mijn tekst wilt vertalen in het Frans: GRAAG! Ik zal ’t dan misschien ook écht opsturen naar de burgemeester. Je kan ’t altijd proberen, toch……?

  10. Elsbeth 1 Says:

    Dit is om niet vrolijk van te worden, die smerigheid, ook de stank van hondendrollen (was zaterdag in het Vondelpark en bij de speeltuin kreeg ik ook steeds de walm van hondendrollen in mijn neus, zo smerig!) wil je niet met spelende kinderen associëren. Moet toch iets aan te doen zijn, mijnheer de Burgemeester?

  11. Kijkluis Says:

    Tja, het is niet altijd een pretje om in Wallonië te wonen. Ik kan erover meespreken.
    Net nog een mailtje geschreven naar iemand van Ecolo om te vragen waarom er in mijn stad zo weinig gedaan wordt voor de verkeersveiligheid en het fietsen.
    Antwoord: helaas denken de bewindslieden alleen maar aan de auto, de auto, de auto.

    Ik ben terug van een (fiets)vakantie in Nederland en vertel aan iedereen hoe goed het daar wel geregeld en hoe je overal zonder gevaar kunt fietsen.

    Hopelijk is er toch hier en daar een Waal die daar een kijkje gaat nemen en ziet dat het anders kan.

    Maar ik verwacht meer heil van Parijs. Daar zijn de gratis fietsen blijkbaar een succes. De kans is groot dat Brussel dat voorbeeld gaat imiteren en daarna volgt Wallonië.

    Hopelijk komt er beetje bij beetje een eind het het laxisme in Wallonië

  12. Ellen Says:

    Hee Lisa,
    Kijk je wordt nog eens een echte actievoerder, waar ze later een film over gaan maken. Hee dat is eigenlijk wel een idee. Ik zal Marc eens polsen! Zet ´m op!

  13. lisainluik Says:

    Hallo Elsbeth, Kijkluis en Ellen, bedankt voor de reacties. Ik heb nu ook de tekst in ’t Frans op m’n blog gezet en de link gemaild naar de burgemeester. Geen idee of hij ’t zal bekijken, maar je weet ’t nooit!
    Ja Kijkluis, fietsen in NL is wel even een ander verhaal!!!

  14. […] zondag, liepen we weer naar ons nieuwe huis, dat overigens aardig vorm begint te krijgen. Helaas heeft de leverancier van […]

  15. Jan uit Luik Says:

    He he zo erg is het allemaal niet hier in Luik…
    En als het zoveel beter is in Holland waarom blijf je er dan niet?

  16. lisainluik Says:

    @ Jan: als ik je mailadres bekijk, ben jij niet Jan, maar Lieve Loyens.

  17. Kari Says:

    I appreciate, result in I discovered just what I used to be having a look for. You have ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye


Geef een reactie

