Lisa in Luik

Emigreren naar België

Terug naar school 26 februari 2010

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 11:24 pm
Tags: , ,

Mijn overgrootoma was het, mijn oma was het, mijn moeder was het en nu word ik het ook: lerares. Gisteren had ik mijn allereerste les aan een hogeschool in Vlaanderen, alwaar ik ben begonnen met de lerarenopleiding! (Mijn baan in Maastricht is geen groot succes, helaas. Ik wil er verder niet op ingaan, maar eind maart stop ik).

Dus: de lerarenopleiding. Gisteren had ik een les ‘communiceren’, ik als enige Hollandse tussen een groep Vlamingen. Dat is best apart, kan ik je zeggen. Ik moet nog een beetje wennen aan al dat ‘gij zijt’ enzo en ik ben natuurlijk een fantastisch doelwit voor ‘Hollander-grapjes’. Want wij in Nederland staan bekend als bijdehand en direct en weet-ik-veel-wat-allemaal. En dat heb ik al meerdere malen moeten horen 🙂 Maar ze vinden het ook leuk dat er een ‘andere’ cultuur in de klas zit en vragen steeds hoe een Hollander dat zou doen/oplossen/zien. Of het verschil tussen Vlaanderen en Nederland nou zó groot is, weet ik niet. Maar het viel me wel op tijdens de rollenspelen waarin een van de twee ‘agressief’ of ‘assertief’ moest zijn, dat ik het niet ‘aggressief’ of heel ‘assertief’ vond, maar heel beleefd en keurig.

Het is een opleiding voor volwassenen die al een diploma en/of werkervaring hebben en je kunt zelf je tempo bepalen. Ook zal ik stages moeten lopen aan Vlaamse middelbare scholen (godzijdank hoef ik niet meteen voor de klas, maar mag ik eerst observeren *zucht van opluchting*). Als er toevallig een Vlaming dit leest en een leuke middelbare school kent in bijvoorbeeld Tongeren of Hasselt (of in ieder geval iets wat niet te ver van Luik ligt): laat het me weten!

Morgenochtend om 9 uur zit ik weer in de schoolbanken, de komende tijd zal ik mijn zaterdagochtend en -middagen op school doorbrengen. En ik zal moeten studeren… Kán ik dat nog wel?

 

6 Responses to “Terug naar school”

  1. Martin Says:

    Veel succes en wat wil je juist worden: lerares …..

  2. Hilda Says:

    Spannend! Benieuwd hoe het in de schoolbanken bevalt 🙂
    xx

  3. shane Says:

    Hi- Lisa
    I followed your movement to Maastricht with interest, however when you described your job there I knew this was not for you! Lets hope you finally found what you looking for, time will tell 🙂

    Shane

  4. Emily May Says:

    Leren communiceren? Dat heb jij toch niet nodig! 😉

  5. lisainluik Says:

    Hallo allemaal, bedankt voor de reacties. En Shane, hoe komt een Engelssprekend persoon op mijn blog terecht? And do you live in Belgium?

  6. Dick Says:

    Heel veel succes met je omscholing…
    t’is misschien even wennen, maar het is best gezellig tussen de Vlamingen hoor!

    Dick


Geef een reactie

