Lisa in Luik

Emigreren naar België

Ik ben toch zeker Sinterklaas niet! 30 november 2009

Rond deze tijd mis ik Nederland een beetje. Of eigenlijk: ik mis de Nederlandse Sinterklaas! Ik heb al eens geschreven over mijn teleurstellende ervaringen met Sinterklaas hier (Klik en Klik). Sinterklaas gaat er hier heel anders aan toe. Minder uitbundig, minder feestelijk. Vanmorgen heb ik ’t nog met een leerling over de verschillen tussen de Belgische Sint en de Nederlandse Sint gehad. De Belgische Sint – of misschien beter: de Waalse Sint – woont ergens in de lucht (zo kan hij dus alle kinderen goed in de gaten houden). Hij komt met de helikopter naar beneden met zijn ene Zwarte Piet. Dat is overigens een gemene vent. En Sint heeft een ezel. (even voor de Belgische lezers: de Nederlandse Sint komt met een stoomboot vol cadeaus vanuit Spanje naar Nederland en heeft honderden Pieten – soort clowns – en Sint rijdt op een wit paard)

Gisteren was er in het Palais de Congrès de jaarlijkse Sinterklaasviering. Al het geld dat wordt opgebracht, wordt gebruikt om cadeautjes te kopen voor kinderen die lange tijd in het ziekenhuis verblijven. Goed, we komen dus de feestzaal binnen. Beetje een saaie, kale boel, om het zachtjes uit te drukken. Geen muziek, geen dollende pieten, nergens feestelijke versiering, alleen achter in de hoek een Sinterklaas die er wel zó nep uitzag, dat Evy direct riep: ‘Maar dat is niet de échte Sinterklaas!’ Ik zei maar dat ze gelijk had. De kinderen hebben zich best vermaakt hoor, met een luchtkussen en schmink en kleien, maar een Sinterklaasfeest, dat was het niet!

Er was een nummertjessysteem om even bij de goedheiligman te mogen komen, maar dat werkte niet. Ouders pushten hun kinderen naar voren, ongeacht of ze aan de beurt waren of niet. Wij hebben gewacht tot de lange rij weg was en zo waren Evy en Mara als allerlaatsten aan de beurt. Met het volgende kiekje als restultaat:

Ik moet elke keer weer lachen als ik die Sint zie 🙂

 

6 Responses to “Ik ben toch zeker Sinterklaas niet!”

  1. hilda Says:

    Hij kijkt ook dramatisch sip. Goh, dat Evy dat toch gelijk doorziet dat het niet de ‘echte’ was……, hahaha. Welke ambtenaar was dit jaar de pineut en trok t kortste strooitje…;-)
    Ben toch best wel s jaloers op ons zuidelijke buurland, maar dit is echt vreselijk, hahaha!
    Maar goed, lol hebben jullie gehad, daar gaat t om. Fijne dagen nog met de Goedheiligman
    xxx

  2. Karen Coster Says:

    A rather sorry looking Sint ! Your father even did better!
    Wish you had been here for the parade along the Fred. on the 14th. But I sent you a page from the Statenkoerier with a photo of Mara + Piet—taken in 2008. A REAL Piet! One of many.

  3. Franca Says:

    dit ziet er niet uit! Wat sneu!!

  4. Emily May Says:

    Jezus wat een nepsint zeg.

  5. Caroline Says:

    Hihihoho
    Oh, Lisa, ik zie dat jij doorgaat met je fantastische website, wat rijk, wat origineel, wat grappig ! Hoe kom jij aan al die ideeën ?? Oh heerlijk om jouw indruk van toch nog steeds zo Nederlandse meid te lezen.

    En ja, ah, die Sinterklaas, hihihihi, zo een vremd gezicht!!! Ik moet er ook zo om lachen. He, het voordeel, Lisa, en voor al je Nederlandse vriendinnen : als jij het gevoel hebt dat jij het hart van je kind zou breken als jij “de waarheid zegt over sint”, hier is de plan :
    voel je je niet meer schuldig of gemeen, neem het mee in Luik, laat je kind met een Luikse Sinterklaas kennismaken en you don’t have to do the mean job. Zo heeft Patrick, mijn zoon het zelf gesnapt. Het was zo een vreemde sint die zijn baard weer goed zetten voor onze kids !!!! Echt hoor, ik heb er de foto van gekocht, ik moest er zo om lachen met mijn vriendin.
    En het voordeel : ik was niet de gemene die het moest uitleggen omdatmijn zoon toch een beetje groot werd :)))

    Veel plezier en succes verder, he Lisa !
    Doeg !

    Caroline

    • lisainluik Says:

      Hoi Caroline,

      beetje late reactie, maar ja: ik schrijf nog steeds m’n blog! En al die ideen, het zijn gewoon dagelijkse dingetjes die me opvallen of me bezighouden. En daar geef ik dan mijn eigen draai aan. Ik vind het leuk om te doen!

      Hoe gaat het met jou?

      Groetjes, Lisa uit Luik


Geef een reactie

