Lisa in Luik

Emigreren naar België

Sneaky Vlamingen en rommelig Luik 1 november 2009

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 6:44 pm
Tags: , , , ,

Een tijd geleden had ik foto’s geplaatst van mijn straat, omdat het zo’n zooitje is. Trouwe lezers weten dat ik uiteindelijk ben uitgenodigd om met de wethouder, echevin Schroyen, te komen praten. Onlangs kreeg ik een reactie op een oud blogstuk van mij. Jan uit Luik schreef: 

“He he zo erg is het allemaal niet hier in Luik…
En als het zoveel beter is in Holland waarom blijf je er dan niet?”

Dit is dus in de categorie: als je het hier niet bevalt, rot dan op naar je eigen land. Die reactie heb ik al eerder gekregen. Mijn computer herkende de persoon die deze reactie had geplaatst en dat was niét ene Jan, maar een Vlaamse mevrouw die ik wel eens heb ontmoet. Nou heb ik wel eens over het vooroordeel gehoord dat Vlamingen sneaky kunnen zijn; nou, dit is wel een goed voorbeeld 🙂 (voordat ik alle Vlamingen op m’n dak krijg: ik ken best een paar leuke Vlamingen hoor!)

Ik ben vandaag even mijn straat ingelopen om wat foto’s te maken, omdat het nog steeds een zooitje is. Ik vind het vervelend; elke keer als ik de deur uitstap, sta ik andermans op straat gesmeten rommel (of natuurlijk achtergelaten hondendrollen). Hier een paar fotootjes om ‘Jan’ te laten zien dat het heus NIET meevalt. Althans niet bij mij in de straat. Ik weet dat Luik hard zijn best doet als het om toeristen gaat. De trots van Luik, het Curtius-museum, ligt hier vlakbij en daar is het smet-te-loos. Schoonmaakkarretjes rijden de hele dag af en aan, om de straat ervoor netjes te houden en het pleintje met de kerk ook. Deze lokatie eindigt nou eenmaal op vele foto’s. Een halve kilometer verderop, bij mij in de straat dus, is het een eeuwige chaos. Kijk maar ‘Jan’!

zooitje1

zooitje2

zooitje3

zooitje5

zooitje4

 

3 Responses to “Sneaky Vlamingen en rommelig Luik”

  1. karline Says:

    Haha, laat je niet kisten,…. ik vind dat je groot gelijk hebt! Het is soms ook niet om aan te zien. Behalve de troep kan ik me ook ergeren aan de stinkende bussen die me met een rotvaart zowat aanrijden als ik met de kinderwagen op straat moet lopen omdat de stoep scheef/vies/opengebroken is. En waarom zou je dat idd niet mogen zeggen? Groet van een oorspronkelijk Nederlandse import Vlaming die nu dus in Luik woont. Kun je het nog volgen haha!

  2. Joeri Vlekken Says:

    ik veronderstel dat je met “sneaky” mensen met een dubbel gezicht wilt zeggen? Allé, dat is hoe dat ik het zou zeggen toch 🙂
    Maar neen lang niet alle Vlamingen zijn zo hoor.
    Ik moet wel zeggen dat Luik nu niet de reputatie mee heeft van properste stad in België te zijn maar er wordt wel werk van gemaakt tijdens de laatste 10tal jaren. Vroeger had het echt de bijnaam “zwart gat”.

    vriendelijke groeten!

  3. 123321b Says:

    Er is in Luik gewoonweg geen geld voor alles tegelijk, Luik was een waalse industrie stad zoals we die altijd gekedn hebben: vies, vieser, viest. Voor veel Vlamingen is het juist een verrassing dat Luik er uitziet zoals het er nu uitziet, ik had me alvast aan iets veel poverder verwacht dan het eigenlijk was. Er zijn dus al héél veel inspanningen geleverd, maar alles op zijn tijd, Luik is nog steeds een arme stad en zet nu alles in op het toerisme omdat daar geld en jobs te rapen valt, net zoals de rest van Wallonië wordt er alles aan gedaan het hele plaatje op te waarderen, met wisselend succes….


Geef een reactie

