Lisa in Luik

Emigreren naar België

De buren 24 april 2009

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 11:49 pm
Tags: , , ,

Ik weet niet wat er hier in de buurt in het water zit, maar ik heb een heleboel boze, ongelukkige buren. Wij wonen achter en kijken uit op de mensen die voor wonen. Daar woont sinds een paar maanden een jong stel. Een tijd terug hoorde ik ze ruzie maken en dan bedoel ik eigenlijk Ruzie met een hoofdletter R. De huizen zijn oud en gehorig, dus je kunt fijn meegenieten van alles wat er gebeurt. De ruzie escaleerde en ik hoorde dat de buurman zijn vriendin sloeg waarop zij het op een hysterisch gillen zette. Ik dacht, moet ik nou iets doen?! De politie bellen? Ze bleven gillen en schreeuwen en uiteindelijk ben ik naar hun voordeur gelopen, twijfelde, luisterde nog even, en klopte toen voorzichtig. Ze waren meteen stil. ‘Sssssht, je maakt veel te veel lawaai,’ hoorde ik buurman tegen zijn vriendin zeggen. De deur deden ze niet open. En ik liep maar weer weg.
Vanavond was het weer raak. Buurman en buurvrouw – nog steeds een stel – waren weer flink tegen elkaar aan het schreeuwen. Een deur werd hard dichtgeslagen, buurvrouw zette het nummer ‘Nobody’s wife’ van Anouk op en begon mee te brullen. Misschien heeft ze het licht gezien en dumpt ze hem.

Twee huizen verderop wonen een paar niet-Franstalige mensen, ik geloof dat ze Italiaans zijn. Je hebt de moeder, haar zoon van een jaar of 9 en nog een paar volwassenen mannen. Ze hebben altijd het raam openstaan, dus of je wilt of niet, je hoort alles. En een knus familietje is ’t niet. Ze schreeuwen altijd. Vooral tegen de jongen. De moeder hoor ik nooit normaal praten, ze snauwt en gilt en klinkt erg bitter. De volwassenen mannen zijn altijd de jongen aan het stangen, waarop hij óf gaat huilen, óf gaat jammeren. Ik heb met hem te doen. Ik hoor geen klappen vallen, maar dit is toch ook een soort mishandeling! Vanmiddag was het weer zover, totdat ik er gek van werd en riep of ze eens konden ophouden met dat eeuwige geschreeuw, omdat iedereen ze kon horen. ‘Ta gueule!!!’ riep het jongetje. Even een vertaling voor degenen die Franse taal niet machtig zijn; dat betekent ‘Hou je bek!!!’. Mijn sympathie voor het jochie verdween als sneeuw voor de zon.

Laat de tokkies maar lekker in hun eigen sop gaar koken. Ik bemoei me er niet meer mee.

 

2 Responses to “De buren”

  1. Lekker buurtje ;-). Wel cool dat ze uitgerekend met ‘Nobody’s wife’ van onze eigen Haagse Nouke meebrulde.
    Dat ze ook begreep wat ze zong betwijfel ik als het een echte waalse is…..

  2. lisainluik Says:

    Ge-wel-dige buurt!


Geef een reactie

