Lisa in Luik

Emigreren naar België

Pasen was top 14 april 2009

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 1:23 pm
Tags: , , , ,

Al tijden terug waren we uitgenodigd om Pasen te komen vieren bij de beste vriend van Bens vader, Rogier (79, en ook de parrain van Bens zus Sarah). Hij en zijn vrouw Christiane wonen in Virton (helemaal in het zuiden van België). Ik had de beste mensen nog nooit ontmoet en ik wist niet wat te verwachten, maar we werden uiterst hartelijk ontvangen. De vier dochters van Rogier en Christiane waren er ook + aanhang + kinderen, dus uiteindelijk waren we met zo’n 25 mensen. Zoals dat in Wallonië gaat, werd er uitgebreid (en lang) geluncht. Met de nodige hoeveelheden wijn. Ik had het toetje van de lunch nog maar net naar binnen geschoven, toen het diner alweer op tafel werd gezet. Benjamin heeft iedereen vermaakt met zijn verhaal over hoe er in Nederland wordt geluncht. “Toen ik in Nederland werkte, namen mijn collega’s altijd een boterham met kaas en twee glazen melk”. Walen slaan dan steil achterover van verbazing. “Mélk?! Ze drinken bij de lunch mélk?!” Het leven is hier wat bourgondischer : )

pasen-eten

pasen-kaasjes

Ze hebben een apart huis, met vóór een winkel en woongedeelte, in het midden terrassen op verschillende hoogten en áchter nog een woondeel. Een van de dochters van Rogier en Christiane woont vlak naast haar ouders en heeft een trampoline, zwembad en pingpongtafel en een dochter van Evy’s leeftijd, dus Evy en Mara hebben we nauwelijks gezien. Het water van het zwembad was nog wat koud, maar met de voetjes erin kon best.

pasen-marazwembad

pasen-evyzwembad

pasen-de3dames

Ook hebben de dochter en haar man op een manege in de buurt een eigen pony, dus, je begrijpt, daar móesten we naartoe.

pasen-evypaard1

pasen-marapaard

Ik dacht dat we voor de nacht in een logeerkamertje of op een bank zouden slapen, maar er waren twee hotelkamers geregeld. Eentje voor Ben, mij en de kinders, en eentje voor de twee zussen van Benjamin. Luxe!

De volgende dag zijn Ben, ik, zijn zussen, zijn vader en vriend Rogier de toerist uit gaan hangen. En wat een enorme mazzel hadden we met het weer. Het was warm én zonnig. Met twee auto’s bezochten we onder andere Torgny (staat bekend als de Belgische Provence, ook om zijn ‘microklimaat’), Montmédy en Avioth (net over de grens in Frankrijk). Bens vader en vriend Rogier hebben een grote voorliefde voor kerken, jezusbeelden en begraafplaatsen (dat komt met de jaren, hè), dus daar hebben we er ook een paar van bezocht. En in zo’n mooie omgeving maak je als toerist natuurlijk foto’s, die je vervolgens deelt met je dierbare bloglezers en -lezeressen:

pasen-toeristjespelen1

pasen-toeristjespelen2

pasen-toeristjespelen3

pasen-toeristjespelen4

pasen-toeristjespelen5

pasen-toeristjespelen6

pasen-toeristjespelen7

pasen-toeristjespelen8

pasen-toeristjespelen9

pasen-toeristjespelen10

Gisteravond kwamen we weer aan in Luik (zonder de kinderen, die zijn een paar dagen mee met tante Rebecca naar Brussel). En we waren écht weer thuis: binnen twee minuten moest ik twee drollen omzeilen, ‘nee’ zeggen tegen een zwerver en een junkie-stel voorbij lopen. Over een paar jaar verhuizen we naar het zuiden van België : )

 

4 Responses to “Pasen was top”

  1. hilda Says:

    Haha, ik dacht gelijk hetzelfde. Ziet er schitterend uit daar, erg mooi. Was dus een fantastisch Paasweekend. En tja, wat lunchen betreft in Nederland…., daar krijg ik ook t schaamrood van op mijn kaken……. ;-(
    xxx

  2. jan ter burg Says:

    Dag Lisa, mooie foto`s! Het was ook prachtig weer, denk dat iedereen wel genoten heeft met afgelopen pasen. Je schreef o.a. over Virton en Torgny en over dat micro-klimaat. In toerismebladen wordt dat stukje Belgie afgeschilderd als een stukje Provence, nu weet ik wel dat dat ongetwijfeld een tikkeltje overdreven is, maar hoe beleefde jij het, had het een zuiders tintje, of is het echt niet meer dan fabeltje om toeristen aan te trekken?
    Ook een mooie anekdote van je man, lunchen met een broodje kaas met melk, `t is wel waar, maar of het erg is, ik moest gelijk denken aan de slogan, melk de witte motor!
    Groetjes uit Amsterdam, waar de lente nu eindelijk definitief is doorgebroken!

  3. Kijkluis Says:

    Ik dacht dat het een broodje met karnemelk was.
    En… karnemelk is best lekker 🙂

    Voorlaatste foto: is dat een openbare wasplaats? Ik denk dat ik dat lang geleden eens bezocht heb in Torgny.

  4. lisainluik Says:

    @ Kijkluis: ja, karnemelk is ook populair. Dat vind ik persoonlijk echt niet te drinken! En inderdaad, die voorlaatste foto is in Torgny, goed gezien.
    @ Jan ter Burg: ik was twee jaar geleden in de ‘echte’ Provence en Torgny en die omgeving heeft er wel iets van weg, maar het is inderdaad wel wat overdreven. Maar de omgeving is absoluut pittoresk en het bezoeken waard. En het schijnt wel echt zo te zijn dat het klimaat in Torgny warmer is, dus dat is ook mooi meegenomen.
    Enne, dat ‘Melk de Witte Motor’, dat kan ik me ook nog herinneren. Maar het is niet meer dan een marketing-truc. Volwassen mensen hebben helemaal geen melk nodig!


Geef een reactie

