Lisa in Luik

Emigreren naar België

Een vakantiehuisje, maar waar… 15 maart 2009

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 9:59 pm
Tags: ,

Beste lezers en lezeressen, ik wil graag jullie mening.

Stel, ik wil in Wallonië een niet al te duur vakantiehuisje kopen (of een chalet, een stacaravan, iets in die richting), wat is dan een mooie lokatie? Hebben jullie tips? Het lijkt me heerlijk om in de weekenden met de kinderen Luik te kunnen verlaten en ergens heen te gaan waar het fris en groen is! Waar Evy en Mara kunnen rondrennen, fietsen en spelen, terwijl paps en mams tevreden toekijken. Ik weet dat er wel eens op campings huisjes e.d. te koop staan. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen? Waar moet je op letten? Ik heb namelijk geen idee!

Ik wacht met smart op jullie antwoord(en).

 

12 Responses to “Een vakantiehuisje, maar waar…”

  1. Kijkluis Says:

    Een camping/buurt waar veel Nederlanders zitten; zo kunnen de kinderen hun NL blijven oefenen.
    Toen we naar Frankrijk trokken om te kamperen keek ik altijd in een ANWB-gids welke campings werden aanbevolen. Daar zaten altijd veel Nederlanders en was de kans groot dat onze kinderen in contact kwamen met Nederlandssprekende kinderen.

  2. helenlaan Says:

    Beste Lisa,

    Het toeval wil dat wij op dit moment bezig zijn met het kopen van een camping in de gemeente Durbuy. Dit is een half uurtje van Luik af, maar dan zit je ook meteen midden in de bossen. de camping is op dit moment niet veel aan maar als we klaar zijn moet dit een rust plek zijn waar iedereen van jong tot oud zich kan vermaken. er staan ook al meerdere caravans te koop op het moment.
    Ook komen er veel nederlandstaligen op de camping en is er in de omgeving meer dan genoeg te doen voor jong en oud.

    Ik ben er zelfs maar een Blog over begonnen zie http://www.helegrandbru.wordpress.com

    Op het moment zit ik zelf nog in het beheer van vakantiewoningen hier in de buurt en er staan er soms wel wat te koop hier.

    Mocht je vragen hebben stel ze maar.

    Groetjes,
    Helen

  3. jan ter burg Says:

    Misschien is het handig om te checken of zo`n camping niet stiekem vast bewoond wordt, dus dat de mensen er year round zitten.
    Gebeurd nog steeds, en `t is jammer voor die mensen, maar die zitten vaak wel aan de rafelrand van de maatschappij, dus da`s niet de ideale plek voor vakantie.
    Mooie plekjes, hmm, ben als kind meerdere keren op vakantie geweest, maar altijd op de te verwachten (en ja mooie) locaties, bij Coo, Dinant en Durbuy.
    Torgny in het uiterste zuiden is erg mooi, heeft een warm micro-klimaat waardoor het er allemaal wat zuiderser aandoet dan je op die breedtegraad zou verwachten, maar ja dat is ook vanaf Luik nog best een end rijden.
    Helaas kan ik je niet echt verder helpen, ja Durbuy is mooi, maar dat weet jij ongetwijfeld ook. Misschien weten de Luikenaren meer, er zullen er vast veel zijn die een “pied a terre” op la campagne hebben of zoeken, succes!

  4. lisainluik Says:

    Bedankt voor jullie antwoorden. Jan, ik wil inderdaad niet zo’n camping met ‘vaste bewoners’! En Helen, de link naar je blog werkt niet… Klopt het adres? En Kijkluis, jazeker, dat lijkt mij een goed idee: tussen de Hollanders!

  5. helenlaan Says:

    Hoi Lisa,
    ik wou je het goede adres geven maar dat is al gedaan door Ren de Vree.

    groetjes

  6. Bart Houwink Says:

    Ha Lisa,

    Toeval bestaat niet… Ik kwam Chris Kruijssen tegen die me vertelde dat je op zoek bent naar een huisje/caravan of iets dergelijks. Wij hebben een stacaravan te koop op een van de mooiste plekjes (en beste campings) van Wallonië, tussen Hotton en Durbuy, naast de koeien en 50 meter vanaf de Ourthe. De caravan is 10 meter lang bij 3.20 meter breed en voorzien van alles wat je nodig hebt: een ouderslaapkamer, een kinderkamertje (met drie bedjes), een douche/wc, ruime woonkamer, ijskast (nieuw), gasfornuis, gaskachel, tosai-kacheltje (nieuw), magnetron (nieuw), geiser (nieuw), stofzuiger, barbecuetje, schuurtje en een nieuw aangelegd tuintje met parkeerplaats.

    We ‘doen hem weg’ omdat we er net vlakbij zijn gaan wonen… Overigens kostte de stacaravan ons 10.000 euro in 1997 (ik heb het aankoopbewijs), toen er nog geen riool was en er geen waterleiding naartoe liep. Nu ben je van alle gemakken voorzien voor maar 7450,- Niet slecht dus. Groet, Bart

    P.S. Mail of bel > 084-222720

  7. jeroen Says:

    Als Vlaming huiver ik bij de interpretatie van het woord “chalet” door onze Noorderburen… voor velen lijkt dit synoniem met “sta-caravan”. En dan denk ik onwillekeurig aan muffe, met mos bedekte wrakken met doorzakkende voorzet-tent die al jarenlang op een camping neergepoot staan, omgeven door andere dergelijke vehikels …. oh gruwel.

    Er is heel wat te vinden op dit ogenblik, maar ik denk dat het belangrijk is om t gaan bepalen wat je precies wil.
    Je hebt zeer idyllische vakantiehuisjes midden in de bossen, maar het idyllisch gevoel verdwijnt snel als je telkens 8 km moet rijden om een bakker te vinden. Velen gruwelen van vakantieparken à la Domaine du Bonsoy of La Boverie, maar anderzijds is het fijn te weten dat er sociale controle is, dat de omgeving onderhouden wordt….

    Alles is dus een compromis, hangt alleen af wat voor jou het belangrijkste is. En wat je eraan kan spenderen natuurlijk.
    Er is geen beter moment om te kopen dan nu!

  8. jan ter burg Says:

    Dag Lisa,

    even iets anders dan vakantiehuistips, in het waalsweekblad.be is een aardige verwijzing naar een artikel in lalibre, onderwerp is het gebrek aan “pull force” die Luik trekt ivm met Tefaf in Maastricht. Maar weinig bezoekers die in Luik overnachten, hoe dit komt en wat mogelijke oplossingen zijn.
    Misschien iets ter inspiratie voor je blog? In een van de reacties staat dat Luik toch ook wel de metropaalstad van de regio kan worden nu het nieuwe station bijna af is en er een vijfsterren-hotel komt (tenminste, geloof dat er zoiets staat, m`n frans is comme-ci comme-ca)
    Alvast een fijn weekend en succes met de quest naar een fijn vakantiehuisje!

  9. lisainluik Says:

    Bart, met jou heb ik al e-mailcontact gehad. Jeroen, bedankt voor de ‘denktips’. Ik wil toch wel op een camping, omdat dat makkelijk is en leuk voor de kinderen omdat er hoogst waarschijnlijk anderen zijn om mee te spelen. Maar níet zo’n camping met entertainment en bingo enzovoort!! Dus, ik weet niet, ik zal met het gezin eens wat campings bezoeken en kijken wat bij ons ligt.
    Jan, ik heb gekeken naar het artikel, ik begrijp niet zo goed het probleem. Waarom zou Luik nou moeten profiteren van de Tefaf

  10. Anoniem Says:

    ourthe en somme verkoopt op
    l’espinette in ny stenen tweede huisjes 33.000euro

  11. lisainluik Says:

    33.000, dat is ietsje te duur…….


Geef een reactie

