Lisa in Luik

Emigreren naar België

Logeerpartijtje 1 maart 2009

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 6:28 pm

José was een van Evy’s beste vriendinnetjes in Amsterdam. Vrijdag kwam ze een nachtje logeren, samen met haar broertje Niels. José (7) en Niels (5) zijn hartstikke Hollands, Evy en Mara zijn al behoorlijk verfranst. Vooral Mara. Die begon tegen Niels te kletsen in haar mix van Nederlands en Frans: ‘We liggen samen in één bed en jouw tête ligt en mijn tête ligt !’ Niels had geen idee waar ze het over had, maar dat is zo fijn aan kinderen: het maakt allemaal niet uit. Ze spelen toch wel met elkaar. Zet een bak Playmobil neer en je hebt er geen enfant meer aan.
Evy was helemaal in haar nopjes, want zij kon schooljuf spelen. José, Niels en Mara werden op stoeltjes voor het schoolbord gezet en Evy begon haar Franse les. ‘Un, deux, trois, nu jij José! Heel goed! Kijk, dit is een bateau, zeg maar: bateau. Ja, heel goed!’ En zo ging het nog een half uur door.

Toen werden José en Niels opgehaald door hun ouders. En kon ik weer lekker voluit in ’t Nederlands kletsen.

 

3 Responses to “Logeerpartijtje”

  1. Kijkluis Says:

    Gebruiken ze met jou wel het juiste NL woord?
    Ik ben verrast want mijn kinderen gebruikten wel eens een verkeerde zinsconstructie of hadden last met de of het.
    Ik heb ze echter zelden problemen weten hebben met het vinden van het NL woord. Toch niet voor courante woorden zoals hoofd of daar.
    Ik ooit eens contact gehad met een Nederlandse studente die tweetaligheid bestudeerde NL-FR.
    Had ik toen geweten over welke communicatiemiddelen we gingen beschikken met Facebook enz… dan had ik haar naam opgeschreven. Het was een zekere Heske… en ze werkte aan de unief van Utrecht. Haar naam was iets met Vleming/Vlamings/…. meer weet ik helaas niet meer.

  2. lisainluik Says:

    Het probleem is dat ik de enige ben die Nederlands spreekt met haar. Thuis spreken Ben en ik Engels samen. Ben spreekt weer Frans met de kinderen. Dit komt de ontwikkeling van Mara’s Nederlands niet ten goede…
    Misschien moet ik echt vaak met haar gaan zitten, boekjes lezen enzo? Binnenkort gaat Evy met paardrijlessen beginnen en ik heb expres een manege in NL (bij Maastricht) gekozen, zodat ze wat vaker Nederlands horen. Mijn plan is om Mara altijd mee te nemen (ze is nog te jong om te lessen).

  3. Kijkluis Says:

    Niet opgeven hoor.
    Ik denk ook dat tweetaligheid opbouwen geen lineair proces is. Het gaat met “horten en stoten” vooruit. Soms er er zelfs sprake van regressie of zelfs achteruitgang.
    Voldoende taalaanbod is zeker belangrijk.
    Ik had het geluk mijn kinderen af en toe eens een tijdje bij mijn ouders konden logeren.
    En…. ook tv: van mij mochten ze tot ze 12 à 14 jaar waren zoveel tv kijken als ze wilden als het maar de VRT was.
    Heel veel naar taal luisteren blijkt zeer veel te helpen en zeker elke dag een verhaaltje voorlezen en liedjes in het Nederlands ook ideaal.

    Als ze wat groter zijn; dan kan een langere periode in een Nederlandstalige omgeving wonderen doen.

    Mijn dochter zit nu vaak in een Franstalige omgeving en je begon het te horen maar onlangs weer 2 weken bijna de hele tijd NL en ze zei dat ze zich weer beter thuisvoelde in het NL.

    Je merkt dat ook met anderstaligen die een mondeling examen NL afleggen. in het begin vlot het soms minder goed maar als je een langer mondeling afneemt, dan komen ze op dreef en gaat het beter (jammer dat de tijd soms ontbreekt).

    Je kinderen zullen je later dankbaar zijn 🙂


Geef een reactie

