Lisa in Luik

Emigreren naar België

Integratie 4 februari 2009

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 12:36 am

Bij de supermarkt op Place du Marché sta je altijd eindeloos in de rij. Al zijn er maar twee mensen voor je, het zal niet snél gaan. Iemand komt er op het laatste moment achter dat-ie iets is vergeten en gaat nog snel dat blikje tonijn halen. De kassajuffrouw loopt om mysterieuze redenen even weg. Een klant vraagt om een kaart van 12,50 euro voor z’n mobiele telefoon en moet dan, als die kaart niet blijkt te bestaan, tien minuten nadenken over een andere keuze. Een overduidelijke junk schudt een plastic tasje leeg met daarin allemaal muntjes van vijf eurocent en begint op z’n dooie gemak een bedrag van 28,75 euro bij elkaar te rapen.
Vandaag stond er een man voor mij, zich helemaal op te vreten, omdat de kassajuffrouw in de weer was met bonnetjes, plakband, een nietmachine en daarna nog iets moest opzoeken op een lange lijst. Hij moest zijn ei kwijt en dat deed-ie bij mij. ‘Dit is toch incroyable?! Zo’n kassajuffrouw kan dit soort dingen toch vóórbereiden?’ Ik keek hem met een vage glimlach aan. Hij ging op luide toon verder: ‘Ik kom uit Brussel en daar gaat het écht niet zo! En dan vragen ze zich af waarom niemand wil investeren in Liège! Dat komt door die Waalse mentaliteit!’
Ik kon me er niet over opwinden.

 

Geef een reactie

