Lisa in Luik

Emigreren naar België

Zomaar een ochtend 15 januari 2009

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 9:49 am
Tags: , ,

Ik loop de slaapkamer in en doe het licht aan. ‘Opstaan meisjes!’ Het duurt altijd zeker 10 minuten voordat ze echt wakker zijn. Mara’s bed ligt vol knuffels. Die moeten nu één voor één wakker worden gemaakt. Vervolgens wil ze een boekje lezen. ‘Nee, Mara, we hebben GEEN tijd nu voor een boekje!’ ‘Ja, maar mama, even snél!’ Evy wil niet uit haar warme bed komen en trekt een boos hoofd.

‘Jullie moeten naar school. Mara, een rok of een broek?’
‘Een rok, m’n nieuwe. Neee, niet die pulle, ik wil een andere. En m’n knuffels moeten mee naar beneden.’
‘We gaan ze niet allemáál meenemen, Mara. Kies er maar drie uit.’

We komen eindelijk beneden, tijd voor het ontbijt. Evy en Mara willen geroosterd brood. Mara zet haar knuffels rond haar bord, want die moeten ook ontbijten.
‘Eet even door! Mara, je eet niet door! Kom op, jullie moeten zo naar school. Evy, je kan bést zelf je brood smeren, kom op nou. Nee, niet zo zeuren, gewoon doen!’

Het brood zit erin.
‘Ik ga even naar de badkamer. Als ik terugkom, hebben jullie je kleren aan, oké?’
‘Ja, mama.’

Drie minuten later blijkt dat ze nog steeds niet zijn aangekleed. ‘Evy! Je hebt alleen nog maar je broek aan! Schiet nou eens op!’
‘Ja, maar, mama…’
‘Nee, niks ‘ja maar’! Trek je kleren aan! Hup, pyjama uit, shirtje aan!’
‘Ja, maar, mama….’
‘NU!!! En Mara, schiet jij ook eens op!’
‘Ja, maar ik kan het niet alleen.’
‘Je kan het prima alleen, je wil het alleen niet. Hoppa, pyjama uit. Nee, niet met je knuffels spelen nu.’
‘Ja, maar, mámá…’
‘Schiet nou toch eens op! En dan nu naar de badkamer, haren kammen. Evy, sta nou eens stil.’
‘Ja, maar ik doe ballet.’
‘Dit is niet het moment voor ballet. STA STIL! Mara, kom hier, niet gaan zitten kleuren nu.’
‘Ja, mam, wácht!’
‘Nee, ík sta altijd op júllie te wachten. Hoppa, kom HIER! Nu! En dan nu jullie laarzen aan. Nee, Evy, die staan níet in de slaapkamer, maar in de gang. Je loopt de verkeerde kant op.’
‘Jahaaaa, maar WACHT nou mama.’ Evy is boos.
‘Neeeee! Nu!! Naar de gang en je laarzen aan! Mara, jij ook! Waarom doe je je sjaal om je middel?’
‘Ik ben een unicorne.’ (alsof dat de zaak verduidelijkt)

Als ik voor elke keer dat ik ‘Nu’ en ‘Opschieten’ zeg tien euro zou krijgen, was ik binnen. Hoefde ik nooit meer te werken en liet ik een nanny ’s ochtends achter de kinderen aan rennen.

Benjamin is ze nu naar school aan het brengen. De dag kan beginnen.

 

10 Responses to “Zomaar een ochtend”

  1. Schitterend, Lisa! En héél herkenbaar.
    Die van mij zijn 13 en 15 en…ja, het is al ‘iets’ verbeterd 😉

  2. de vader Says:

    Yep, one of those morning!
    I can arrive at work between 7 and 9h00.
    Strangely enough, i am always there between 8h58 and 9h00.
    One day, they will take the bus alone….

    And until then, i’ll keep saying “hhuuuiii hhhuuu hhiiiiii” to Mara. It means ” get in the car” in horse language.

  3. lisainluik Says:

    Beste Koen, ‘iets’ verbeterd?! Mijn god, hoe lang gaat die ochtenden zo door? Als je niet achter hun vodden zou aan zitten, zouden we nooit meer het huis verlaten en tot ons tachtigste met z’n allen in pyjama in huis rondhangen.

  4. lisainluik Says:

    My poor husband. Keep up doing the horse-language-thing, maybe she listens better to it than to human language.

  5. Kijkluis Says:

    Toen ik eens bij de slager was, had ik mijn dochtertje in mijn armen. Ze begon wel zwaar te wegen maar de slager zei: Profiteer er maar van want binnenkort is het gedaan en mag je haar niet meer in de armen nemen.
    Ik heb al vaak aan zijn woorden gedacht. En nu is ze al de deur uit en woont in Brussel. Het gaat allemaal sneller dan je denkt.

  6. Kijkluis Says:

    Vergeten eraan toe te voegen. Sterkte 🙂

  7. Bob Says:

    Ik word al moe van het lezen. Ach, alleen Max nog te gaan.

  8. Hilda Says:

    Tja, enorm amusant om te lezen….., dacht even dat ik het zelf geschreven had, hahaha. En ik begrijp dat dit dus nog enige jaren het ochtendritueel is….., toch maar wat Zen-oefeningen doen voortaan voordat ik de kinderen uit bed haal 😉 ……, ontspan…… Ach, later lachen we erom…., schijnt.
    xxxx

  9. Anniek Says:

    Ha Lisa,
    We hadden een vergelijkbare ingeving kennelijk toen we aan onze column begonnen. Grappig!

  10. Franca Says:

    Ha! Net als thuis!


Geef een reactie

