Lisa in Luik

Emigreren naar België

Les poux sont de retour! 28 november 2008

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 7:03 pm
Tags: , , ,

We zijn er weer (even?) vanaf: hoofdluis!!! Oftewel des poux, in het Frans (uitspraak als ‘poep’, in het Engels). Ergens eind september begon Mara steeds flink te krabben op haar hoofd. Geen haar op mijn hoofd (haha) dacht aan hoofdluis, ik dacht dat ze een droge hoofdhuid had. Dat ik óók jeuk had, deed nog steeds geen belletje rinkelen. Totdat op een zondag, vlak voordat we vrienden zouden gaan ontmoeten, ik Mara’s haar borstelde en er een BEEST in de borstel liep. ‘Ben? Wat is dit dan?’ vroeg ik naïever dan naïef. ‘Dit is toch geen luis?’

Helaas, het was een luis. Niet alleen zij had ze, de hele familie zat blijkbaar onder.

We sjeesden direct naar de apotheek en haalden een non-toxic middeltje dat de luizen langzaam verstikt (klinkt niet fijn, maarja). Maar dan ben je nog niet klaar. Je moet alle beddengoed wassen. De kleren. Stofzuigen. Knuffels in plastic zakken stoppen en zo dagen laten zitten (Evy jammerde nog dat ze het zo zielig vond dat haar beer in een plastic zak moest. Ik zei dat-ie niet alleen was, dat Mara’s konijn hem gezelschap hield). Alle borstels, haarelastiekjes, clipjes: een nacht in het vriesvak. De haren zorgvuldig kammen met een luizenkam (zijn de dames ook niet dol op).

Hèhè, daar waren we vanaf!

Tot twee weken later. Hetzelfde verhaal.

Afgelopen zondag. Hetzelfde verhaal.

Nu ga ik het anders aanpakken. Ik heb enorm veel informatie gevonden op www.oudersonline.nl. Genoeg ouders die hetzelfde probleem hebben. Geen chemische middeltjes meer, maar preventie! Dat betekent: kammen, kammen, kammen tot je erbij neervalt. Neten verwijderen. Constant controleren. En hopen dat ouders op school hetzelfde doen bij hun kinderen.

Ik hou jullie op de hoogte.

 

Geef een reactie

