Lisa in Luik

Emigreren naar België

Ervaring van een mede-Nederwaal 8 september 2008

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 9:41 pm
Tags: , , , ,

Ik kreeg net een reactie van iemand op mijn post gericht aan de burgemeester (nee, nog geen reactie van de burgemeester zelf gehad, helaas). Henri v.d. Kraats woonde jarenlang in Luik en schrijft het volgende:

“Ik heb twee jaar geleden meegefietst met de GRACQ (vereniging die het fietsen pusht). Tot mijn verbazing reed ik op een gegeven moment naast de burgervader van Luik. Ik heb hem enkele indrukken van de stad verteld, waaronder de met afval versierde straten en buurten. Zijn reactie was vrij origineel : “U heeft het verleden van de stad niet gekend, het was toen veeeel erger (…)” en ook nog : “het zijn niet de Luikse kinderen die alles van zich af gooien, het zijn met name de schoolkinderen die uit andere gemeente’s komen (sic)”. De laatste opmerking spoot uit zijn brein toen ik hem voorstelde wat meer accent te leggen op respect via scholen en onderwijs. Deze anecdote vertel ik nog gretig aan de lokale Luikenaars. En ik moet zeggen dat een meerderheid van deze mensen de schouders ophalen. Sinds wij in Crisnee wonen (15 km) merken we pas echt hoe vervuild Luik is. Straatverontreining, visuele verontreiniging èn luchtvervuiling. Wij woonden in Cointe (prima buurt) maar zijn ons nu bewust van het feit dat we de tuinstoelen hier buiten kunnen staan zonder de volgende morgen een roetlaag te constateren…”

Als de burgemeester met deze argumenten komt, heb ik weinig hoop op (snelle) verbetering… De situatie was ‘veel erger’ (dat hoor ik altijd al van Luikenaren), maar je moet juist focussen op hoe het nog ‘veel beter’ kan. En zijn argument over de schoolkinderen slaat nergens op. De foto’s die ik op mijn blog heb geplaatst, dat is geen zooi van schoolkinderen. Dat is zooi van buurtbewoners. En niemand die ’t komt opruimen.

 

Geef een reactie

