Lisa in Luik

Emigreren naar België

Waar rook is… 3 september 2008

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 7:48 pm
Tags: , , , ,

Hier in Luik heb je geen vaste huisarts. Je gaat gewoon naar het spreekuur van een willekeurige arts die op dat moment ‘open’ is. Gisteren was mijn ‘gebruikelijke’ arts ‘dicht’ en stapte ik maar bij een ander naar binnen. Toen ik de spreekkamer binnen liep, was het tot mijn verbazing overduidelijk dat de arts in kwestie daar net had zitten roken. De hele kamer stonk en op z’n bureau lag inderdaad een pakje Marlboro en een asbak. ‘Zo, hoe kan ik u helpen?’

Apart. Ook weer iets wat je in Nederland niet zo snel zou meemaken (denk ik…). Stel, je komt bij de dokter met je astmaklachten of omdat je waarschijnlijk een longemfyseem hebt. Heeft je huisarts net de boel even lekker blauw gezet…

 

4 Responses to “Waar rook is…”

  1. Hoop dat je waarschijnlijk geen longemfyseem hebt?

  2. lisainluik Says:

    Nee hoor : )

  3. Kijkluis Says:

    Het is wel zo dat je je kunt inschrijven bij een huisarts en dan een Globaal medisch dossier krijgt zoals dat heet.
    In het Frans: Dossier médical Global (DMG)
    Je moet betalen voor het opmaken van zo’n dossier; maar dat bedrag wordt terugbetaald door het ziekenfonds en daarna krijg je na elk bezoek aan de arts meer geld terug.
    Om de 1 of andere reden blijken veel Vlamingen zo’n dossier te hebben, maar is dat in Wallonië minder populair. Wellicht heeft de Waalse bevolking geld over 🙂

    http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1091

  4. Ruud Says:

    … en toch is ook hier roken op de werkplek verboden :-s. Zelfs een verstokte roker als ik vind dit ongelofelijk en onbetamelijk, maar vergis je niet: monsieur le médecin heeft hier nog een redelijk onaantastbare status…..


Geef een reactie

