Lisa in Luik

Emigreren naar België

Nederlanders in Luik? 12 augustus 2008

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 10:53 pm
Tags: , , ,

Vanmiddag was ik in de Sony Ericsson-serviceshop om mijn mobiel te laten maken. Ik was de enige klant en de jongen die daar werkte was wel in een voor praatje. Hij was reuze verbaasd dat ik Nederland had ingeruild voor Luik. Luik was nogal ‘typisch’ volgens hem en Nederland was ‘beaucoup plus cool’. Ook viel het hem op dat er steeds meer Nederlanders in Luik kwamen wonen. ‘O ja?’ vroeg ik verbaasd. Ik kom ze namelijk niet tegen. En Luik-vriendin Emily May ook niet. Daarom is Emily op Facebook een ‘cluppie’ begonnen: Nederlanders in Luik. Het Waals Weekblad heeft er al aandacht aan besteed, maar tot nu toe zijn we nog maar met z’n tweeën. Dus: Nederlanders in Luik, meld je aan!

 

7 Responses to “Nederlanders in Luik?”

  1. Ook gezellig hoor, zo à deux, maar er komen tot nog toe geen spannende discussies los en zo. Ook leek het me leuk een keer een VrijMiBo te organiseren met de hele club ergens in de stad. Daar zitten we dan weer met z’n tweetjes. Haha.

  2. lisainluik Says:

    Ja, ik weet wat je bedoelt : )
    Maar misschien zijn die andere Nederlanders niet zo van de gezelligheid met andere Nederlanders. Of zijn ze heel verlegen. Of zijn ze er gewoon niet. Of… Of….

  3. Ze weten niet wat ze missen. Onze club is de beste club!

  4. Lieve Loyens Says:

    Ik ben dan wel geen Nederlandse, maar Vlaamse, wonend in Luik sinds bijna 2 jaar. Ik werk in Maastricht, dus toch binding met Nederland.
    Ik kijk wel eens op je site, leuk om te lezen hoe andere Nederlandstaligen Luik ervaren.

  5. juzo Says:

    Ik woon in Heerlen. Maar ik kom heel vaak in Luik. Ik fiets er gewoon heen. Vijf-en-twinnittig kilomeetertjes, naar M’tricht, en vijf-en-twinnittig kilomeetertjes naar Luik. Daar zit ik dan langs de Maas. En praat met de Luikenaren. Eerst een hele tijd in het Frans. En dan, zomaar, pardoes, in het Maastrichts!!!!!! Of Nederlands!!!! Want als het langzaam gaat, kunnen ze het heel goed. Dan sta ik op. Ik ga in een speciaal restaurantje vlakbij de jachthaven van Luik, tegenover die mooie fontein, twee forelletjes eten. En dan rijd ik precies op de ándere oever, (west, Oupeye) terug, als dat ik gekomen ben (Cheratte) Dat doe ik heel vaak. Soms wel per week drie keer. Ik klim dan naar de Citadelle. Of ga hoog boven in Tilleur aan het pleintje zitten van de jeu de boulers. Het hoogste punt van Luik. Daar neem ik foto’s. En eet ik stokbroodjes, omdat die zo lekker ruiken van het bakkertje. Dan fiets ik via de Arcelor weer naar huis. Door de binnenlanden. Blegny, Verviers, Aubel. Kom mij niet aan Luik. Het is de fijnste stad die er is. Ik doe het al heel wat, van mijn gepensioneerde jaren. Soms drie keer per week. Kom mij niet aan mijn Luik. Dat is hoogst persoonlijk, en van mij.

  6. juzo Says:

    Kom mij niet aan mijn Luik. De RTBF is uitgevallen. Die kon ik eerst krijgen, op een draadje, dat bungelde uit het raam. Een enorm zendbereik had Waver. Toen hield de RTBF ook op de satelliet ermee op. Nu kan ik nog stukjes en brokjes zien via het Internet. Het enige dat ik iedere keer meeneem van Luik, is de KesKisPas. Uit een groen plaatstalen kastje. Ook al aan het water. Dan weet ik tenminste wat er speelt. En waar ik naartoe kan gaan. Staande tussen de mensen in de menigte. Trekker-Trek-wedstrijden in de Voerstreek. Kom mij niet aan mijn Luik. Of ik dreig te ontvlammen.

  7. Hoi wij wonen sinds twee weken in Embourg (Luik). De laatste 18 jaar heb ik in Spanje (Valencia) gewoond, maar ben zelf Nederlander. Mijn man is Spanjaard en ik heb 2 kinderen, 3 en 8 jaar. Ik voel me hier erg verdwaalt. Zou het heel leuk vinden een goeie introductie te krijgen in Luik en sta open voor leuke adviezen, voor activiteiten die ik hier kan doen met de kinderen. Ik zal nu deze site wat bestuderen. Veel groetjes


Geef een reactie

