Lisa in Luik

Emigreren naar België

Mama, mag ik een tartine? 26 maart 2008

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 7:56 pm
Tags: , , , , , ,

Wat ik jammer vind, sinds we in Luik wonen, is dat het Nederlands van Evy en Mara achteruit gaat. Mara spreekt inmiddels veel beter Frans (vloeiend en accentloos, kan ik wel zeggen) dan Nederlands. Evy spreekt nog steeds prima Nederlands (is drie jaar ouder dan Mara en heeft nog twee jaar basisschool in Amsterdam meegepikt), maar begint ook al wat ‘achteruit’ te gaan. Zo merk ik dat ze bepaalde zinsvolgorden omgooit en soms moet zoeken naar een woord. Bij Mara speelt dit nog veel meer; zij gebruikt constant Franse woorden als ze met mij praat. En Nederlandse zinnen zijn vaak krom. Ik houd vol en klets stug door in ’t Nederlands. Maar jammer vind ik ’t wel. Het klinkt heel dramatisch, maar soms voelt ’t een beetje alsof je je kinderen ‘kwijt raakt’. Nou ben ik zelf ook tweetalig opgevoed. Mijn paps is Nederlands, mijn mams is Amerikaans. Misschien heeft mijn moeder dit ook wel zo ervaren… Ik heb geen idee, ik zal het haar toch eens vragen…

 

9 Responses to “Mama, mag ik een tartine?”

  1. Kijkluis Says:

    Blijven doorzetten hoor.
    Ik woon in Wallonië; moeder Waalse en ikzelf Vlaming.
    Kinderen naar een Franstalige school; maar ik heb er altijd NL(Vlaams) mee gesproken.
    Belangrijk is ook: veel (met hen) naar Nederlandstalige tv-programma’s kijken, radio op Vlaamse of Nederlandse zenders, verhaaltjes in het NL voorlezen. Ook regelmatig op (langdurig) bezoek bij Nederlandstalige familie (tijdens de vakantie).
    Het taalaanbod in de 2de taal moet namelijk voldoende groot zijn.

    Mijn kinderen zijn nu afgestudeerd en ze zijn niet perfect tweetalig; maar het scheelt toch niet veel. Allee, schrijven is wel wat minder 🙂
    Ze zijn nu zeker niet treurig dat ze FR-NL zijn; interessante troefkaart om werk te vinden.

    En dat ze wat achteruit gaan is niet erg, volhouden en consequent Nederlands blijven spreken en de papa Frans.
    Ze moeten weten: mama = NL, papa = FR anders bestaat het gevaar dat ze het FR en NL mengen.

    Wanneer Mara Franse woorden gebruikt, best haar zin herhalen met het juiste Nederlandse woord erin.
    Mama, ik wil een tartine? wordt bijvoorbeeld: Ah Mara, wil je een boterham?
    Tegen papa zeg je tartine maar mama spreekt Nederlands en in het Nederlands zeg je boterham. Straks weet je dat niet meer en als je dan in Nederland bent bij tante XYZ, dan zullen ze jou misschien niet begrijpen en dat wil je toch niet hé?

  2. lisainluik Says:

    Hoi Kijkluis, dankjewel voor je lange ‘peptalk’! Ik heb me al wel ingelezen over een tweetalige opvoeding, toevallig had mijn moeder laatst nog wat informatie meegegeven. Dus dat van ‘papa is Frans en mama is NL’ dat doen we al sinds het begin. Maar in het begin woonden we in NL… Nu ben ik de enige die Nederlands met de kinderen praat. En televisie hier in Wallonië, tja, ach, originele versies kennen ze hier niet! Ik heb wel wat Nederlandstalige luister-cd’s, ik lees elke dag wel een boekje met ze in het Nederlands…
    Ik hoop dat mijn kinderen uiteindelijk ook alleen maar baat hebben bij hun tweetalige opvoeding. Maar dat zal vast wel. Het schijnt zelfs een positieve ontwikkeling op je hersenen te hebben, een tweetalige opvoeding!

  3. Kijkluis Says:

    Oeps, opnieuw:
    In de Franstalige en Duitstalige landen, en ook in Italië, Spanje, enz… wordt alles gedubd.
    Enkel in Vlaanderen, Nederland, Scandinavië; de wat kleinere taalgebieden dus, ondertitels wegens goedkoper.

    Ben ik verkeerd als ik denk dat je in Luik via de kabel enkel naar VRT EEN kunt kijken, en niet naar Canvas/ketnet, waar de kinderprogramma’s te zien zijn?

    Bij een 2-talige opvoeding is 50%FR-50%NL ideaal; maar als jij de enige bent die NL spreekt, dan is de verhouding misschien maar 70-30% en dan is het wellicht wat te weinig.

    Ik had hetzelfde probleem maar de TV was dan mijn grote vriend. Veel tv gekeken; maar enkel in het NL.

    Beetje jammer dat tv-kijken; maar best toch zorgen dat jullie kinderen (veel) naar Nederlandstalige tv kunnen kijken.
    Bijvoorbeeld via de schotel met http://www.tv-vlaanderen.be/

    of via dvb-t (de digitenne van de VRT)
    Bij ons lukt dat; maar ik weet niet in Luik ook?

    Succes

  4. lisainluik Says:

    Wij hebben digitale televisie, maar mijn kinderen hebben een voorkeurszender en die is in het Frans. Ik probeer wel eens wat Nederlandstalige dingen te promoten, maar dat is lastig.

    Ik zit erover te denken om in de toekomst een schotel te nemen. Moet me even verdiepen in wat het aanbod dan precies is.

    Vind het toch erg jammer dat alles nagesynchroniseerd wordt hier. Ik kan ’t werkelijk niet aanzien, die Amerikaanse films en series in ’t Frans.

  5. Ik kan je een schotel wel aanbevelen hoor. Kijk maar eens op http://www.canaaldigital.nl. Voor een gulden of 5 per maand heb ik alle meestbekeken nederlandse zenders (behalve RTL 8 maar daar mis je volgens mij niets aan). Daarnaast hebben we nog een 1000-tal andere zenders waar ik niets mee hoef, maar ook een paar filmzenders met keuze tussen originele taal of nasynchronisatie en ondertiteling. Die heeft de schotelverkoper er voor ons op gezet.
    Overige kosten: aanschaf van de schotel en het kastje en eenmalig 29 euro registratie. Wij hebben daarnaast ook nog Belgacom.
    Je moet voor het abonnement nog wel een adres in Nederland hebben (pappie en mammie?).
    Voilà, gratis advies.

  6. paulineg Says:

    Leuke blog ! Ik ben nederlandstalig, mama frans en ik heb familie in Luik wonen ! ik spreek wel al goed frans ! Alleen schrijven is wat moeilijker maar dat leer ik dan weer op school 🙂

  7. lisainluik Says:

    Ha Emily, bedankt voor de tips, dat is zeker handig.

  8. lisainluik Says:

    Hallo Pauline G! Leuk dat je reageert op m’n blog. Ik ben even gaan kijken op jouw blog en zie dat jij met je 11 jaar al een filmster bent! Stoer hoor, veel succes ermee! Word je trouwens tweetalig opgevoed of niet?


Geef een reactie

