Lisa in Luik

Emigreren naar België

Char en andere (onzin?)mediums 23 maart 2008

Gelukkig heb ik Nederland 1, 2 en 3, want ik heb net veel lol gehad om de uitzending van Zembla over ‘het bedrog van medium Char’. Heel toevallig was daarin mijn vroegere redactiechef van het tijdschrift Vriendin, Marian, te zien. Twee jaar geleden overleed heel plotseling haar man en zij bleef achter met twee kleine kinderen. Uiteindelijk belandde ze bij Char in de uitzending, die haar een reading gaf van 45 minuten. Waarvan 7 minuten werden uitgezonden. Marian was not impressed. Char zei niks concreets en kwam met foute details.
En natuurlijk was daar onze goeie, ouwe Robbert van den Broeke (ik krijg het woord ‘genverbrander‘ binnen…). Tegenover hem zat een (sceptische) professor in de godsdienstpsychologie, voor een reading.
Robbert (met z’n handen rare bewegingen aan ’t maken): ‘Eh… Ik krijg iets door met een verjaardag… Is er iemand jarig geweest?’
De professor: ‘Ja, er zijn aan de lopende band mensen jarig.’
Robbert: ‘Is er iemand met een ‘r’?’
De professor: ‘Ja.’
Robbert: ‘Is dat je vader?’
De professor: ‘Nee.’
Robbert: ‘Is het je moeder?’
De professor: ‘Ja.’
Robbert: ‘Zijn je ouders overleden?’
De professor: ‘Alleen mijn moeder.’
Robbert (ogen dicht, blijft rare handbewegingen maken): ‘Aha.. Ja… Zij is nu hier.’

Char vraagt 600 euro voor een reading van 45 minuten. Wanhopige mensen maken er dankbaar gebruik van. Want zoals de professor in de godsdienstpsychologie al zei: ‘Als mensen ziek zijn, willen ze beter worden. Als mensen ongelukkig zijn, willen ze gelukkig worden. En hebben ze daar alles voor over.’ Hoeveel geld zou er in de ‘wereld van het paranormale’ omgaan per jaar?

Mediums over de hele wereld: heb je daadwerkelijk een bijzondere gave, dan ben je binnenkort binnen! Als je de test van criticaster James Randi doorstaat, krijg je 1 miljoen dollar. Ketjing, kassa!!! Dit bedrag staat al een tijd lang uit. Helaas helaas, nog niemand heeft zelfs maar de preliminary test doorstaan : )

Als er écht mediums zijn die met ‘de doden’ kunnen communiceren, dan zou toch elke moord en elke vermissing opgelost zijn?

charklein.jpg robbertalienphotoklein.jpg robbertvandenbroekeklein.jpg

 

6 Responses to “Char en andere (onzin?)mediums”

  1. logates Says:

    Bedankt voor je reactie op mijn blog, Lisa! (“Blog ter bevordering van het logisch redeneren”). Het is moeilijk discussiëren met mensen die geloven in de gaves van mediums. Zie ook mijn laatste artikel over de struikelblokken die in dergelijk discussies vaak naar boven komen!

    Groet,
    LOGATES

  2. Ik, Ali Says:

    Randiman over Uri Geller:

    Ook érg, érg interessant en uniek: http://www.promootio.nl/floor Deze meneer uit Bunnik, voormalig politieagent (1963) en techneut, weet echt alles over onverklaarbare dingen.

    PS Vergeet je niet Lee Towers te roflolfeliciteren?
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/1241391.html#comments

    toedeloe,
    Ali

  3. lisainluik Says:

    Ha Logates, ik zal je artikel ‘ns bekijken. Leuk onderwerp!

  4. lisainluik Says:

    Hee Alina, ik heb net gekeken naar Randiman over Uri Geller, erg grappig! Uri is een slimme goochelaar die al 100 jaar hetzelfde kunstje doet en daar lekker geld mee verdient. En wat is dat voor vage site van die voormalig politieagent?!

  5. lisainluik Says:

    Dit is overigens ook leuk om te lezen, over hoe ‘cold readings’ in z’n werk gaan:
    http://www.skepsis.nl/tv-mediums.html

  6. greetepeteet Says:

    Mensen die iemand verloren zijn, doen er alles aan om nog een keer met die persoon in contact te komen. Ze hebben er veel voor over… Niet iedereen is zo, maar bij een plots overlijden bijven er altijd wel vragen achter.

    Kunnen (bepaalde) mediums deze mensen een goed gevoel bezorgen?! Misschien wel… Is het dan het geld waard voor die persoon? Ik denk het wel…

    De vraag is voor deze personen dus niet “is het écht”, maar “voel ik me beter”. Voor de mensen die erbuiten staan, is het dan moeilijk te begrijpen dat iemand voor “bedrog” zoveel geld wil neertellen…


Geef een reactie

