Lisa in Luik

Emigreren naar België

Sociaal leven 9 januari 2008

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 11:58 pm
Tags: , ,

Ik heb geen vrienden in Liège. Het schijnt dat het drie jaar kan duren voordat je een nieuwe ‘kring’ om je heen hebt verzameld. Tot die tijd zal ik het moeten doen met mijn contacten in de bus, in de supermarkt en op school. De kinderen bij Mara in de klas vinden mij supertof; kijk, da’s al een goed begin.

Vandaag toch een paar fijne social moments beleefd. Bij de bushalte stonden Mara en ik samen met een man in een rolstoel die ik wel vaker heb gezien. Ik denk dat hij spastisch is; hij duwt zichzelf in zijn rolstoel met één voet voort, ACHTERSTEVOREN. Zo iemand kun je niet missen en nu stonden we (althans, hij zat) samen bij dezelfde halte. Toen de bus kwam, keek hij mij verwachtingsvol aan en ik vroeg of hij deze bus moest hebben. Zijn antwoord was onverstaanbaar, maar het leek erop dat hij mee moest, dus probeerde ik hem naar binnen te rollen. Da’s nog niet zo eenvoudig in je eentje. Uiteindelijk bood een andere mevrouw de helpende hand en samen kregen we de man de bus in.

In de bus werd ik aangesproken door een Duitse toeriste en haar schele zoon. Ze had me waarschijnlijk Nederlands horen praten, want ze vroeg heel hoopvol of ik Duits sprak. Duitsers zijn net zo erg als Walen; ze spreken ook geen enkele andere taal. ‘Ein biesjen’, antwoordde ik geheel naar waarheid. Of ik haar kon vertellen waar er iets leuks te zien was in Luik. Ze waren bij de VVV geweest, maar daar sprak niemand Duits. Ze hadden haar een plattegrond in de hand geduwd, daarop ‘Bus 1′ geschreven en haar de deur gewezen. Maarja, met bus 1 kun je alle kanten op, dus wáár moesten ze nou toch naartoe? Ik stamelde wat in het Duits en het was echt ongelooflijk hoe slecht dat ging, ik wilde steeds overschakelen naar het Frans (op zich een goed teken, aangezien ik voor eeuwig en altijd in Luik blijf wonen). Maar toch hè… Zes jaar Duits op het vwo gehad…

De man in de rolstoel heeft al die tijd met een vage glimlach op zijn gezicht zitten meeluisteren. Misschien is-ie wel Duits. Ik zal ’t nooit weten, maar ik heb ‘m vriendelijk gedag gezegd toen ik de bus verliet.

 

6 Responses to “Sociaal leven”

  1. karline Says:

    Hoi Lisa,
    Nou,…begin me te verheugen over de aanstaande verhuizing! Is het echt zo moeilijk daar om een leuke (Nederlandse) club te vinden?
    Heb zelf ook enige tijd in Brussel gewoond, en daar waren zeker genoeg clubs voor Nederlanders (Nedcafe, Crazy Orange)…Erg gezellig altijd!
    Zal eens op internet zoeken, misschien dat dat wat oplevert?
    Groetjes, Karline

  2. lisainluik Says:

    Hoi Karline, haha, sorry, wil je niet afschrikken hoor. Ik overdrijf ’t natuurlijk wel een beetje. Mijn man komt hiervandaan en heeft vrienden met wie ik ’t ook kan vinden. En natuurlijk heb ik mijn schoonfamilie vlakbij. Het is niet alsof ik moederziel alleen ben de hele tijd. Daarbij woon ik hier pas 4 maanden. Maar… voor de Nederlanders moet je niet naar Luik komen. Het is hier zeker geen Brussel. En wat betreft Nederlands clubs enzo, ik heb al wat uitgezocht, ik zal je wel even mailen hierover. Doei!

  3. Ma Says:

    Just remember that it was your German teacher ( Mrs. Quadvlieg ?? ) that pulled you through to get your VWO diploma! We became VERY fond of German at that point.
    Also—we shall look out for ESTA tomorrow.

  4. Ik, Ali Says:

    Ha,
    Lisa’s nieuwe vrienden: een schele Duitse en een eenbenige, onverstaanbare bejaarde. Ik voorzie vrienden voor het leven!

    Kun je niet een boekclub voor expats oprichten? Lousewies van der Laan heeft zoiets in Nederland, hoorde ik net van een collega. Misschien leuk voor joe?

    x
    Ali

  5. lisainluik Says:

    @ Alina, correctie: de goeie man heeft twéé benen, maar duwt zich met één been voort. Achterstevoren dus hè! Best knap.

  6. Lieve Loyens Says:

    Ik woon zelf sinds nov. 2006 in Luik, ben helemaal alleen naar hier verhuisd, ik ben zeer tevreden hier, maar net zoals jij mis ik ook wel nieuwe vrienden, het heeft tijd nodig neem ik aan.
    Mocht je ooit zin hebben in een babbel, een koffietje… laat het me gerust weten.
    Daag,

    Lieve


Geef een reactie

