Lisa in Luik

Emigreren naar België

Saint Nicolas et son père Fouettard 12 november 2007

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 8:27 pm
Tags: , ,

Sinterklaas is al gearriveerd in België. Daar kwam ik toevallig achter toen ik zaterdag boodschappen ging doen en het winkelcentrum afgeladen was met ouders en hun grut. Sint was in da house, althans, bijna. Ik zag de menigte omhoog kijken; dus dat deed ik toen ook maar. En daar kwam de goedheiligman, in een stoel aan een kabelbaantje vanaf het plafond naar beneden. Begeleid door keiharde top 40-muziek. Geen piet te bekennen, ook geen gezellige sinterklaasliedjes te horen. Benjamin vertelde me dat sinterklaas hier maar één piet heeft (père Fouettard), die er uitsluitend is om stoute kinderen te ‘straffen’. Sinterklaas is een soort tovenaar die helemaal in z’n eentje al die cadeaus verspreidt, daar heeft de beste man geen slaafjes voor nodig. Wat ik héél maf vind, is dat sinterklaas hier niet op een majestueus wit paard komt aangereden; nee, die arme ziel zit op een ezel. Een ézel! Dat kan je die man toch niet aandoen? Komt helemaal uit Spanje, moet-ie op een ezel, waardoor z’n mooi gepoetste laarsjes over de grond schuren. Zonde.
Belgen hebben geen pakjesavond. Hier worden kinderen op 6 december wakker om dan ’s ochtendsvroeg in de woonkamer grote schalen met snoepgoed en cadeaus aan te treffen. Ik vraag me af of dit erg verwarrend gaat zijn voor Evy. Die is de Hollandse traditie gewend. En ik ook. Ik merk dat ik het helemaal niet op z’n Belgisch wil doen, maar op z’n Nederlands. Zoals het hoort : )

 

Geef een reactie

