Lisa in Luik

Emigreren naar België

Wat doe jij voor onze wereld? 4 november 2007

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 5:39 pm
Tags: , ,

Ik loop een béétje achter de feiten aan: ik heb net pas de film An Inconvenient Truth van Al Gore gezien. Laatst had ik al in het Parool gelezen over het feit dan mijn kinderen zullen meemaken dat de ijsbeer uitsterft. Dat blijkt te kloppen. De noordpool zal over niet al te lange tijd weg zijn. In juni a.s. kunnen wetenschappers berekenen over hoeveel jaar precies (ze zijn daar nu om het ijs te meten e.d.). En dat is nog maar het begin. Hoe meer ijs er smelt, hoe meer land er op de wereld verdwijnt (Nederland zal voor 3/4 onder water staan).

Tijd om te bedenken wat ik zelf doe om een steentje bij te dragen. Dit is mijn lijstje:
– ik doe altijd overal alle lichten uit in huis als ik niet in de desbetreffende ruimte ben
– ik hang 2 van de 3 wassen op i.p.v. ze in de droger te stoppen
– we stoken bijna niet in slaapkamers en in de keuken
– ik loop veel en ga met de bus (al zou ik als ik eerlijk ben liever een eigen autootje hebben…)
– we hebben een paar spaarlampen in huis (maar ik vind dat licht erg ongezellig)
– we scheiden papier, glas en plastic/blik (dat laatste moet hier in België)
– lege batterijen breng ik netjes weg
– in ons toekomstige droomhuis gaan we regenwater opvangen dat we zullen gebruiken om de wc’s door te spoelen. Ook zal het huis bijzonder goed geïsoleerd worden.

Dat was het zo’n beetje. Wat kan béter? Ik zou geen 20 minuten per dag moeten douchen. We zouden de auto weg kunnen doen, maarja, dat gaat echt niet gebeuren. Nooit meer vliegvakanties…

Ik ben wel wakker geschud door die film, maar misschien nog niet genoeg. Misschien dringt ’t pas écht door als het water tot aan mijn knieën staat.

 

One Response to “Wat doe jij voor onze wereld?”

  1. Je reinste flauwekul, gewoon bangmakerij. Laten ze de ledlampen maar wat goedkoper maken of subsidieren.


Geef een reactie

