Lisa in Luik

Emigreren naar België

Op bezoek bij een dode 1 november 2007

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 5:52 pm
Tags: ,

Vandaag is het Allerheiligen. In België is dat een vrije dag en gaan mensen naar de begraafplaats om een overleden dierbare te herdenken. Benjamin en ik zijn met zijn moeder naar het graf van zijn vorig jaar overleden oma geweest. Bens moeder had een mooi boeket gemaakt met bloemen uit eigen tuin. De begraafplaats zag er bijna vrolijk uit met verse bloemen overal en groepjes mensen her en der verspreid. Ik heb ’t niet zo op begraafplaatsen. Die confrontatie met de dood. Al ga ik wél nieuwsgierig graven bekijken, zeker als er foto’s te zien zijn. En dan bedenken dat die persoon niet meer is dan wat botten onder de steen waar ik vlak voor sta.

Ik heb eigenlijk nooit geweten wat Allerheiligen inhield. Dus wat doe je dan? Googlen! Ik quote even:

“Allerheiligen of feest van alle heiligen, is een christelijke feestdag waarop alle heiligen van de rooms-katholieke kerk gezamenlijk worden vereerd en herdacht. Het feest wordt sinds de negende eeuw gevierd op 1 november.”

en:

“Allerheiligenavond wordt in het Engels Halloween genoemd. In Engeland heeft Halloween zich sinds de reformatie in zestiende eeuw als wereldlijk feest verder ontwikkeld en nadat het door kolonisten naar Amerika was overgebracht, heeft het zich de laatste decennia van daaruit weer over Europa verspreid. Met de kerkelijke feesten heeft het huidige Halloween niets meer te maken.”

Wisten jullie dat van Halloween? Weer wat geleerd vandaag.

 

One Response to “Op bezoek bij een dode”

  1. Diana Says:

    Jemig, als je op 1 november jarig bent, zou je dat toch moeten weten. Nou, geen idee! Ik zal het nooit meer vergeten…


Geef een reactie

