Lisa in Luik

Emigreren naar België

Toeristisch Luik 14 oktober 2007

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 6:45 pm

Vrijdag kwam mijn moeder langs voor een bezoekje aan Luik, samen met haar zus, mijn tante Nancy uit Californië. Dat tante Nancy Amerikaanse is, valt niet te missen. Ze is altijd gekleed in spijkerbroek, gympen, sportief T-shirt, sportief jasje en een rugzak. Ik zie haar gemiddeld één keer in de zeven à acht jaar, dus het was leuk dat ze nu langs kon komen in Luik. We zijn met z’n allen Evy gaan halen, want die kwam vrijdagmiddag terug van kamp en had het inderdaad helemaal geweldig gehad.

En dan het weekend met de familie…
Vrijdagavond heel gezellig thuis gegeten. Ik had Luikse gehaktballen gekocht (ja, ik koop liever dan dat ik dingen zelf maak) en nog wat lekkere dingen. Zaterdag wisten we niet zo goed wat we moesten doen. De paar musea die mijn moeder graag wilde zien, zijn dicht tot 2008. En ééntje is altijd dicht, behalve als er in het gebouw een theatervoorstelling plaatsvindt. Ik zat ook te piekeren en te peinzen: wat te doen? Ik begon een beetje te balen van Luik. Kijk, als je gewend bent om in Amsterdam te wonen en daar mensen rond te leiden….! Wat moest ik ze hier in godsnaam laten zien? Mijn moeder opperde dat ze graag naar een vlooienmarkt wilde. Oké! Doen we! De man van het toeristenkantoor wees op een kaartje aan waar er elke zaterdag en zondag vlooienmarkt was. We stapten allemaal in de auto (ik moest in de achterbak, tussen de Bugaboo en boodschappentassen, anders paste ’t niet); het was een stukje voorbij Outremeuse.

We belandden in het allertreurigste deel van Luik. Wat een armoedig zooitje. En de vlooienmarkt was nergens te vinden. Ik baalde steeds meer van Luik, ging me bijna schamen! Uiteindelijk, na drie keer vragen, zaten we op de goede plek. Het was geen gezellige vlooienmarkt in de buitenlucht, het was een overdekt gebeuren in een deprimerende hal. Met stalletjes met frontjes voor mobieltjes, prullerige sieraden en nep Rolex-horloges; een soort Beverwijkse Bazaar, maar dan in het klein. Niet precies wat m’n moeder bedoelde, dus stapten we weer op. Ben stelde voor om een stukje met de auto te rijden, naar het ‘chique’ gedeelte van Luik: Cointe. En daar reden we. Ik weer in de achterbak. Het had iets ontzettend stoms. Om daar zo door het chique stuk van Luik te rijden, alleen maar om te laten zien dat er ‘heus wel mooie stukjes zijn in Luik’. Ik had het gehad! Helemaal!

Gelukkig werd ’t ’s avonds beter, we zijn door mijn moeder en tante mee uit eten genomen en dat was gezellig. En vandaag, zondag, was ook prima. We hebben wat geslenterd over La Batte (de zondagmarkt) en daarna op een terras gezeten in de volle zon. Toen was ’t alweer tijd voor mams en tante Nancy om terug naar NL te gaan.

En ik, ik ben heel blij dat ik volgend weekend even naar Amsterdam ga!

 

Geef een reactie

