Lisa in Luik

Emigreren naar België

Cursus: Hoe Word Ik Ongelooflijk Chagrijnig? 5 oktober 2007

Filed under: Lisa's leven in Luik! — misssmokygaatstoppen @ 9:17 am
Tags: , ,

Ik heb recht op een uitkering. En omdat ik (nog) geen werk heb, wil ik daar graag gebruik van maken. Voordat ik een uitkering kan ontvangen, moet ik mij inschrijven bij het arbeidsbureau. Dat kan pas als ik nationaal nummer heb. En laat het nou zo zijn dat ik eindelijk vorige week een nationaal nummer heb gekregen! (nog geen identiteitskaart, maar wél het nummer, de logica ontgaat mij). Vanochtend brachten Ben en ik samen de kinderen weg. Daarna óp naar het arbeidsbureau. Ik liet mijn tijdelijke verblijfspapier zien en mijn gloednieuwe nationale nummer. Hoppa, schrijf mij maar in! ‘O, nee, dat gaat niet. Het papier is niet meer geldig. Het was geldig tot 28 augustus. Dat moet u eerst laten verlengen. Nee, we kunnen u niet inschrijven, dag dag.’ Pissig verlieten we het bureau. Met de auto scheurden we door de stad, op weg naar het administratiekantoor (derde keer dat ik daar was deze week). Nummertje trekken. Wachten, wachten, wachten in dat treurige Oost-Europees aandoende gebouw. Eindelijk waren we aan de beurt. ‘O, nee, dat doen we niet. We verlengen geen tijdelijke verblijfspapieren.’
Huh?!
‘Nee, sorry, ik kan niks voor u doen, u moet wachten op uw identiteitskaart. Hoe lang dat gaat duren? Tja, daar kan ik niks over zeggen.’

#@##@%&!!!!&%#*##@!!!!!!!!!!

Ik vond dat ik wel een lekker ontbijtje had verdiend. Nu eens even geen zoete zooi zoals hier de gewoonte is, maar iets hartigs: een uitgebreid Engels ontbijt! Bij de supermarkt haalde ik alles was nodig was. Eieren, worstjes, champignons. Maar… mijn pinpas werd niet geaccepteerd, terwijl ie het daar altijd doet. ‘Ik ga wel even pinnen, ik ben zó terug!’ riep ik. Snel naar de pinautomaat in de straat. Je bent natuurlijk nooit de enige, dus daar stond ik weer in de rij. Toen ik aan de beurt was, bleek dat de machine het niet deed. De machine meldde dat ik het binnen kon proberen. Naar binnen. Daar stonden allemaal vertwijfelde mensen. De machines hadden geen geld. Rénnen naar een andere pinautomaat. Weer in de rij (6 man voor me en een pinautomaat uit 1920: gaat niet snel). Rénnen naar de supermarkt.

Ik heb net m’n ontbijt op en voel me alweer wat minder chagrijnig…

 

4 Responses to “Cursus: Hoe Word Ik Ongelooflijk Chagrijnig?”

  1. hilda Says:

    ARGHHHHHHHHHH! Ik dacht dat den Ollanders zo erg waren, maar dit is ook vrij ernstig!

  2. lisainluik Says:

    Ja, man o man. Maar in Nederland is ’t net zo, met die ambtenaren. Toen ik erachter kwam dat ik recht had op een uitkering, heb ik heel wat mailtjes verstuurd en telefoontjes moeten plegen voordat ik wist hoe & wat. En nu is ’t nog steeds niet rond dus…

  3. Ik word meestal spontaan chagrijnig als er mensen op me werk te veel commentaar op me hebben, zich overal mee bemoeien, of lopen te liegen of te roddelen. Mijn vriend was ook vroeg in de ochtend chagrijnig en heel me dag werd verpest door hem.
    Dus werd ik dik chagrijnig van wegens me vriendje die niet eens normaal tegen me doet. Afreageren op mij omdat hem veel dingen tegen zit. Ik heb ook weleens me dag niet maar dan mag ik ook niet tegen hem gaan lopen zeuren.

  4. lisainluik Says:

    Ja, dat is ook heel vervelend!


Geef een reactie

